DEN DVACÁTÝ SEDMÝ
pozvánka na výstavu
Popravy Milady Horákové, Záviše Kalandry, Jana Buchala a Oldřicha Pecla dne 27. 6. 1950
a mnohaleté tresty pro další obviněné odstartovaly komunistický teror 50. let minulého století.
V roce 2010, v rámci 60. letého výročí procesů, připravil JIŘÍ SOZANSKÝ projekt, který připomíná tuto tragickou a temnou minulost české společnosti.
Na pozadí souboru fotokoláží a kreseb představuje autor nově vytvořená plastická díla: sochařsko-architektonické modely přímo reflektující procesy padesátých let a samostatnou bronzovou sochu MATER MORTIS, umístěnou v exteriéru Strakovy akademie.
Toto monumentální dílo má záměrně formu odvozenou od typologie morových sloupů, vztyčovaných na náměstích našich měst jako vzpomínku a poděkování za odvrácení a ukončení morových ran, epidemií a válečných útrap. V expresivní nadsázce je toto téma znovu symbolicky aktualizováno s vyřčeným otazníkem, zda-li jsme dnes opravdu připraveni chápat tuto dobu jako minulost, od které se distancujeme a jejíž návrat nikdy nepřipustíme.
Jiří Sozanský patří mezi ty umělce, jejichž dílo bezprostředně rezonuje pulsem doby, v níž žijí. Celou svou uměleckou tvorbou se angažoval proti všem formám násilí, zvůle a ideologického diktátu, pošlapávajícího lidská práva a důstojnost člověka. Je znám jako nekonformní umělec a člověk vyhraněných názorů a postojů, vyjadřující se prostřednictvím rozsáhlých multimediálních projektů vázaných ke konkrétnímu místu.
Nejnovější projekt Jiřího Sozanského DEN DVACÁTÝ SEDMÝ a umělecká díla, která v jeho rámci vytvořil, lze interpretovat jako vytržení z letargie a alarmující memento viny a slabosti – jako novodobý morový sloup symbolizující vzpomínku a varování.
Jiří T. Kotalík
Občanské sdružení SYMPOSION v partnerství s hlavním městem Praha a Úřadem vlády České republiky, pod záštitami premiéra České republiky Jana Fischera a primátora hlavního města Prahy Pavla Béma.
Kurátor Jiří T. Kotalík ve spolupráci s architektem Davidem Vávrou.