Koncert "Krásy dneška"

Na hereckou akci hudebníků, vizuální efekty a neobvyklou zvukovou dimenzi láká aprílový koncert Krásy dneška.

  • 3 minuty čtení
Koncert "Krásy dneška"

Kontroverznímu skladateli, který ovlivnil Beatles nebo Pink Floyd a dokonce stál u zrodu stylu techno, bude zasvěcen program dalšího koncertu Krásy dneška, který zve na první dubnový večer do Experimentálního prostoru NoD. Je jím nepříliš prováděný experimentátor, kontroverzní skladatelská osobnost druhé poloviny dvacátého století, Karlheinz Stockhausen, jenž přisoudí pátému koncertu Cyklu soudobé hudby přívlastek výjimečný. Komponovaný večer se totiž posune od tradičně hudebního směrem ke spektakulárnímu a využije rovněž vícekanálového zvučení, s nímž se posluchači během koncertů běžně nesetkají.

Ilustrační hudební ukázka
Karlheinz Stockhausen – Michaels Reise um die Erde http://www.youtube.com/watch?v=ANA-wYfHLQk

„Stockhausen byl velkým experimentátorem, který jednak pracoval se scénickým ztvárněním hudby a mnoho jeho skladeb má jevištní formu, ale také kladl na hráče kromě hudebních úkolů požadavky na pohyb, hereckou akci a hru zpaměti. Všechno to se skloubí v první polovině koncertu ve skladbách Rotary, kterou zahraje Dechové kvinteto PKF, a ve skladbě Laub und Regen v provedení mém a violistky Dagmar Maškové,“ nastiňuje podobu první části koncertu, který bude mimořádně rozdělen přestávkou, klarinetista PKF – Prague Philharmonia a zároveň kapelník Clarinet Factory, Jindřich Pavliš, jenž se ujal celé realizace. Ve druhé části bude prostor přestavěn na zvukovou arénu, ve které bude využito vícekanálového zvučení, a zároveň se díky videoprojekci na všechny stěny prostoru NoD diváci seznámí s partiturou, jíž Stockhausen nezapsal do not, ale dal jí podobu barevných linií.

Osobnost Karlheinze Stockhausena blíže představuje dramaturg cyklu a ambasador soudobé hudby u nás, Petr Kofroň: „Tento německý reprezentant poválečné hudby jednak působil jako inspirativní element pro celou Novou hudbu, ale také vystupoval jako solitér svého druhu. Složil základní díla elektrotechnické hudby, ale i hudby intuitivní, mystické, rituální a někdy také stál na pokraji kýče.“ Stockhausen, který chtěl ve skladatelském životě hlavně odhalovat nepoznané možnosti zvuků a barev například stylem tzv. „live electronic“, kdy skutečné zvuky přebíraly mikrofony a přes zesilovače a modulátory je vedly do reproduktorů umístěných v těsné blízkosti hudebních nástrojů, byl znám svojí slabostí k rituálním skladbám a mystickým námětům, což přimělo Petra Kofroně pozvat jako hosta večera astrologa Pavla Turnovského.

Program
Quitt (Even) pro altovou flétnu, klarinet a trubku Karlheinz Stockhausen
Rotary pro dechový kvintet Karlheinz Stockhausen
Thursday Farewell (Michael’s Farewell) pro trubku Karlheinz Stockhausen
Bijou (Michael’s Youth) pro altovou flétnu, basklarinet a zvukový pás Karlheinz Stockhausen
Vier Sterne (Amour) Karlheinz Stockhausen
Laub und Regen (Herbstmusik) pro klarinet a violu Karlheinz Stockhausen
Host Pavel Turnovský - astrolog

Koncertní cyklus Krása dneška PKF – Prague Philharmonia je průkopníkem soudobé hudby na české kulturní scéně a navazuje tak na zavedenou tradici v řadě evropských metropolí, kde se tento žánr těší značné pozornosti a vydobyl si svébytné postavení. Mezi nejvýznamnější události soudobé hudby nejblíže od našich hranic patří například festival Wien Modern, bratislavský Melos-Ethos, legendární festival Varšavská jeseň fungující již od roku 1956 nebo německý festival v Donaueschingen.

Petr Kofroň - dramaturg, moderátor a dirigent Krásy dneška Krása dneška dává prostor skladatelům 20. století, v jejichž melodiích zaznívají tradiční hudební nástroje, přitom odrážejí odlišné myšlenkové a hudební principy, než tomu bývalo u jejich předchůdců. Cyklus je na světě již 9. sezonu. V sezoně 2012 - 13 se jej poprvé dramaturgicky i moderátorsky ujal specialista na soudobou hudbu u nás, Petr Kofroň, nynější umělecký ředitel Státní Opery Praha. Ve svých monotematických pořadech, kam zve hosty, jež tvoří průsečík mezi hudbou a některým ze společenskovědních či exaktních oborů, pokračuje i v sezoně 2013 - 14. Tentokrát se věnuje tématům jako sovětská avantgarda 20. let, osobnostem Klementovi Slavickému a Oliverovi Messiaenovi, dále francouzské spektrální hudbě, polské avantgardě a jiným.

 

25. března 2014
25. března 2014